Georgian talvisota alkoi
9.8.2008
Panu
Aihealueet: Ajankohtaista, Politiikka, Kansainväliset suhteet, Maailmanpolitiikka
Etelä-Ossetian jäätynyt konflikti lämpeni hetkessä höyryävän kuumaksi. Tähänastisten uutisten mukaan osseetit tulittivat Georgian asemia raketeilla, jolloin georgialaiset päättivät antaa kurinpalautuksen. Koska Venäjä on alusta saakka tukenut Georgiasta irti pyrkiviä Abhasian ja Etelä-Ossetian autonomisia tasavaltoja - venäläisiä joukkoja on ollut ”rauhanturvaajina” läsnä osseettien hallussa olevilla alueilla - ei ole mikään ihme, että Venäjä riensi osseettien avuksi heti kun georgialaiset joukot joutuivat taistelukosketukseen näiden kanssa. Tähänastisten uutisten perusteella Georgian alueelle on vyörynyt yli sata tankkia, venäläiset pommittavat ilmasta Stalinin synnyinkaupunkia Goria - se sijaitsee lähellä Etelä-Ossetian rajaa - ja Etelä-Ossetian pääkaupungissa Tshinvalissa georgialaiset ja venäläiset joukot tappelevat joka korttelista kuin Stalingradissa ikään.
Keitä osseetit ovat? He pitävät itseään kuulemma muinaisten sarmaattien, skyyttien ja alaanien jälkeläisinä, ja heidän puhumansa kieli on iranilainen, mihin viittaa sen oma nimikin - ironau. Se ei ole mitään sukua georgian kielelle, joka kuuluu kaukasialaisiin kieliin - sekin on oikeastaan enemmän maantieteellinen kuin kielitieteellinen termi, yhteisnimitys muutamalle pienelle kielikunnalle, joihin kuuluvia kieliä puhutaan Kaukasuksella. On tietysti selvää, että osseetti on saanut monenlaisia vaikutteita alueen muista kielistä. Osseettien kieltä tutki ja kehitti kirjakielenä suomalainen kielitieteilijä A. Sjögren. Sitä kirjoitetaan kyrillisin kirjaimin, mutta sen tunnistaa helposti siitä, että se taitaa vieläkin olla ainoa tätä kirjaimistoa käyttävä kieli, jossa on Æ-kirjain - se tietysti äännetään jokseenkin kuin suomen Ä.
Osseetit eivät ole olleet kovin näkyvä kansa venäläisessä kirjallisuudessa, mutta kaikki Mihail Lermontovin ystävät muistanevat Aikamme sankarin alusta kertojaminän tapaaman Kaukasukselle asettuneen venäläisen, joka kiroaa osseetteja, koska nämä kerjäävät hänen mukaansa alinomaa rahaa votkaan, ja sanoo pitävänsä enemmän tataareista: nämähän eivät muslimismiehinä koske pulloon. Jos minä olisin venäläinen, tuskin kehtaisin moittia muita kansoja liiallisesta ryyppäämisestä, mutta tuokin pieni kohtaus kertoo, että osseetit ovat poikkeus iranilaiskielten puhujien joukossa: he ovat näet muodolliselta uskonnoltaan enimmäkseen kristittyjä - ortodokseja - eivät muslimeja. Osseetit ovat kieleltään ja kulttuuriltaan varsin venäläistyneitä. Heidän kouluissaan opiskellaan etupäässä venäjäksi äidinkielen tunteja lukuunottamatta. Tässä suhteessa he eroavat georgialaisista, joiden kieli on vanha kulttuurikieli omine aakkosineen. Myös georgialaiset ovat perinteisesti kristittyjä, joten tähän konfliktiin ei vaihteen vuoksi liity uskonnollisia ristiriitoja, jollei uskoa Venäjän pyhyyteen, hyvyyteen ja erehtymättömyyteen lasketa uskonnoksi - ehkä pitäisi.
Suositut lahjakortit hotelleihin ja kylpylöihin suoraan sähköpostiisi
Tshinvali sijaitsee hyvin lähellä Etelä-Ossetian rajaa. Tämän lisäksi huomattava osa Etelä-Ossetiasta oli nykyiseen yhteenottoon saakka georgialaisjoukkojen hallussa: netistä löytyy karttoja, joiden mukaan georgialaisten valvomat alueet nuljahtelivat hyvin epämääräisinä läiskinä pitkälle Etelä.Ossetian sisälle, vaikka ilmeisestikin suurempi osa tasavallan alueesta oli osseettien hallussa. Tshinvali oli itse asiassa suurelta osin georgialaisjoukkojen valvomien alueiden ympäröimä. Tykinkantaman päässä Tshinvalista on georgialaiskyliä; eli jos Tshinvalin vieressä asemissa olevat osseettijoukot alkavat provosointimielessä ampua Mainilan laukauksia demarkaatiolinjan yli, georgialaisia siviilejä kuolee; ja toisaalta, jos georgialaiset vastaavat tuleen, ammukset tippuvat Tshinvaliin, ja sielläkin tulee yhtä lailla ruumiita. Luonnollinen seuraus on, että kumpikin osapuoli sitten aloittaa täysimittaisen sodan kostaakseen omat siviiliuhrinsa, ja sitten mopo karkaa käsistä.
Georgian näkökulmasta Etelä-Ossetian konflikti on Venäjän tahallisesti jälkeensä jättämä aikapommi, jonka tarkoituksena on heikentää Georgian sisäistä vakautta ja rangaista näin georgialaisia siitä, että he ovat loukanneet Venäjän suurvaltanarsismia haluamalla oman itsenäisen valtion. Venäjä on myöntänyt eteläossetialaisille kannattajilleen avokätisesti kansalaisuuksia saadakseen sitten ”Venäjän kansalaisten suojelusta” itselleen näppärän tekosyyn vyöryttää tarvittaessa tankkinsa itsenäisen naapurimaan alueelle. Ennen poliittista uraansa painijana ansioituneen Eduard Kokoityn johtamat venäläismieliset eteläosseetit ovat olleet kärkkäitä ottamaan vastaan kansalaisuuksia, mutta Kokoity ei ole ainoa osseettijohtaja: on olemassa myös georgialaismielinen osseettioppositio, joka on valinnut presidentikseen Dmitri Sanakojevin, Kokoityn entisen tukijan.
Kansainvälinen yhteisö ei ole tunnustanut sen enempää itsenäistä Etelä-Ossetiaa kuin kumpaakaan kilpailevista presidenteistä - ei sen enempää Sanakojevia kuin Kokoityakaan. Sanakojev on vedonnut eurooppalaistyylisen autonomisen Etelä-Ossetian puolesta, Etelä-Tirolin ja Ahvenanmaan mallin mukaan. Kokoity nousi aikoinaan valtaan jonkin paikallisen rikollismafian tuella, jos kohta kuuluu sittemmin kurittaneen samaista mafiaa turvallisuusjoukoillaan. Kokoity vastustaa ankarasti Georgian pyrkimyksiä palauttaa Etelä-Ossetia Georgian yhteyteen, kuten viime päivien tapahtumat osoittavat. Taitaa kuitenkin olla, että tässä vastustuksessa ei ole taustalla niinkään osseettikansallismielinen vapaudenkaipuu kuin rakkaus kahisevaan ja kilisevään - kansainvälisen oikeuden ulkopuolella majailevana roistovaltiona Etelä-Ossetia on näet luonnollinen keskuspaikka hämäräbisneksille, esimerkiksi huumeiden ja aseiden salakuljetukselle, sähköpostihuijauksille ja pyramidihuijauksille. Itse asiassa sellaisiakin mielipiteitä on esitetty, että Venäjää hallitseva vanhojen KGB-voimamiesten klikki tarvitsee laittomassa välitilassa hyllyvää Etelä-Ossetiaa työkalunaan ja pyrkii siksi pitämään tämän maailmankolkan olot edelleenkin kiikun kaakun.
Venäjä on tietysti kaikin voimin pyrkinyt vapauttamaan itsensä vastuusta koko juttuun. Merkittävä osa alueelle rientäneistä venäläisistä sotilaista on mukamas vapaaehtoisia kasakoita, jotka puolustavat venäläisiä missä tahansa Venäjän alueen ulkopuolella se sitten onkin tarpeen, eivätkä venäläiset viranomaiset kykene (heh heh) pidättelemään heitä. Minä kyllä ihan oikeasti haluaisin tietää, mikä järki siinäkin on, että Venäjän annetaan ilman kansainvälisiä vastalauseita hyväksyä valtiovallasta riippumattomien (no joo, ainakin nimellisesti riippumattomien), sotilaallisesti organisoituneiden kasakkayhteisöjen toiminta alueellaan. Kyllähän se on selvää, että Venäjän hallitusherrojen mielestä on ihan hyvä juttu, jos heidän likaisen työnsä tekemään rientää aina joukko näitä höyrypäitä, niin että heidän ei tarvitse ottaa vastuuta mistään, mutta näin terrorismin vastaisen sodan aikoina luulisi olevan luvallista sanoa ääneen, että Venäjä asiallisesti ottaen suvaitsee tai ylläpitää terroristiryhmiksi luokiteltavia aseellisia joukkoja. Tuntuvat kasakat totisesti edistyneen paljon sitten Stenka Razinin aikojen, jos niillä nykyään on panssarivaunujakin, ettei ihan hevosella tarvitse köpötellä.
Helsingin Sanomiin on hankittu haastateltavaksi oikein asiantuntija, jonka mielestä Georgian presidentti Saakašvili se tässä vain pelaa poliittista peliä saadakseen ristiriitojen repimän maansa taas yhtenäiseksi. Vaikka Saakašvilin demokratia- ja vapausretoriikkaan nojaava palopuhe CNN:ssä onkin jossain määrin propagandaa, minusta ei kuulosta uskottavalta, että hän tieten tahtoen altistaisi maansa Venäjän suurhyökkäykselle häivyttääkseen sisäiset ristiriidat. Uskottavammalta tuntuu, että hän antoi periksi armeijalle ja kansalle, jotka olivat kymmenien georgialaisten siviiliuhrien jälkeen sitä mieltä, että osseettien tulitus rajan yli saisi luvan loppua. Tuntuukin siltä, että Hesarin asiantuntija pyrkii kaikin voimin vierittämään syyn tapahtumista jonkun muun kuin venäläisten niskoille. Vaikka georgialaiset eivät tässä konfliktissa olisikaan puhtoisia pulmusia, on jokseenkin selvää, että Venäjä on jättänyt molemmat tukemansa konfliktialueet - Etelä-Ossetian ja Abhasian - tahallaan märkimään Georgian kansanruumiiseen voidakseen painostaa maata myöhemmin, kenties jopa viedä sen itsenäisyyden.
Näinä päivinä me kunnon ihmiset olemme siis kaikki georgialaisia. Miksi emme olisi? Georgia ei tietenkään ole virheetön demokratia, mutta se on vilpittömästi kansanvaltaan ponnistellen pyrkivä, pieni vanha kulttuurimaa, jonka kimppuun on hyökkäämässä kyynisyydestään ja säälimättömyydestään tunnetun ydinasevaltion miljoona-armeija. Olisi mielenkiintoista tietää, millaisia reaktioita herättäisi Yhdysvaltain vastaavanlainen hyökkäys Kuubaan kaikissa niissä tyypeissä, jotka kohta syöksyvät kommenttiosastolleni ymmärtämään Venäjää, kiroamaan Georgiaa ja syyttelemään minua ryssänvihasta.
Panu Höglund
- Lehtorin määräaikainen virkasuhdeJyväskylän yliopisto
- TyöpäällikköJoutsan kunta
- Sosiaalityöntekijän virkaJuvan kunta
- Aluetoimiston päällikköEtteplan Oyj
- Rekrytoiva koulutusohjelmaECAM Consulting Oy
- Toimihenkilö & asiantuntija -koulutusohjelmaECAM Consulting Oy
- Toimihenkilö & asiantuntija -koulutusohjelmaECAM Consulting Oy
- MyyntineuvottelijaCelectus Oy
- Neuropsykologin sijaisuusPKSSK
- Sprinklerin projektipäällikköTekmanni Oy
- Keskusteluja aiheesta
- Kuka voittaa käynnissä olevan sodan? (29.11.2008, Ajassa)
- Ryssien uho, maailman tuho (05.11.2008, Ajassa)
- Venäjä vaatii TUKIKOHTAA? (16.09.2008, Ajassa)
- Venäläiset? (25.08.2008, Ellit, työ ja yhteiskunta)
- venäjä vs. georgia (12.08.2008, Ellit, työ ja yhteiskunta)
- 1.
-
Tuskin monikaan kaltaisesi NATO/USA -mielisen Venäjäfoobikon takia vaivautuu.
- 2.
-
Se ”asiantuntija” on näemmä ns. Rauhanpuolustajien puheenjohtaja. Ken yllättyi.
http://www.rauhanpuolustajat.fi/jutut/2008/markku_kangaspuro.html - 3.
-
Toivottavasti Georgia jyrätään mennen tullen ;) Sitäpaitsi olen sitä mikeltä, että
- 4.
-
Georgialaiset ovat verranneet taisteluaan talvisotaan. Yhteistä on se, että KGB:n (edeltäjien tai seuraajien) hallitsema Venäjä hyökkää pieneen naapurimaahan. Yhteistä on edelleen se, että Georgia nyt ja Suomi 1939 olivat pari vuosikymmentä ennen hyökkäystä olleet Venäjän imperiumin alaisuudessa.
Kummasti tuo venäläinen imperialismi ja halu terrorisoida naapurimaita tunkee taaskin esiin. Saatuaan öljyrahoja, Venäjä on käyttänyt valtavan osan niistä tuhokoneistonsa uusimiseen. Siitä alkaa tulla melkoinen uhka naapureilleen.
Georigian tapauksesta suomalaisetkin voivat miettiä omaa asetelmaansa. Georgia pyrkii innokkaasti Natoon, Venäjä vastustaa raivokkaasti. Jos Georgia olisi Naton jäsen, Venäjä olisi nyt teknisesti sodassa Naton kanssa. Torjumalla pienten naapureidensa Nato-jäsenyyden Venäjä pyrkii pitämään ne alttiina painostukselle ja hyökkäykselle.
Venäläiset yrittivät painostaa Viroa pronssisoturijupakassa. Nato- ym jäsenyyksien vuoksi asia jäi vain nettihäirinnän asteelle. Perusteluna painostukselle oli, että kuulemma venäläisiä hautuoja ei kohdelta kunnioittavasti, mikä oli tökerö valhe. Sen sijaan kannattaisi perehtyä siihen, miten venäläiset itse ovat kohdelleet vanhojen Suomelta rosvottujen alueiden hautoja. Karmeaa vandalismia.
Suomessa puhutaan, ettei läheisyydessä ole sotilaallisia uhkia, mutta Venäjä on sellainen yhä edelleen. Venäjä haluaa Suomen pysyvän Naton ulkopuolella. Eivät he tietenkään kuvittele, että Suomen kautta heidän kimppuunsa hyökättäisiin, mutta tällaisessa asetelmassa Suomea on tarvittaessa helpompi painostaa.
Aikaisemmin Venäjä pysytteli ulkopuolella Suomen Nato-keskustelusta, mutta kun Suomessa on vakavasti alettu asiasta keskustella, Venäjä on suoraan joutunut ilmoittamaan kielteisen kantansa. Enää ei ole riittänyt suomalaisten myötäilijöiden propaganda. Media hehkuttaa Stasi-listan julkistamista. Ihan hyvä, mutta minä kyllä oikeasti haluaisin nähdä vastaavan KGB-listan.
Minä olen pitkään pohdiskellut Hato-jäsenyyden hyviä ja huonoja puolia. Georgian tapahtumien myötä vallalle alkaa päästä kanta, joka sanoo että Natoon ja pian.
- 5.
-
Gruusia pommitti nukkuvia ryssiä raketeilla keskellä yötä, panun tiedot sodan aloittajasta siis vääriä.
- 6.
-
Mihinkähän lähteisiin kirjoittajan tiedot mahtavat perustua? Ettei ihan Neukkulan anteeksi nykyään Venäjänmaan tiedustelupalvelun tietoihin? Kansainvälisistä järjestöistä saatujen tietojen mukaan neuvottelut kriisin ratkaisusta takkusivat venäläisten (eli heidän paikallisten juoksupoikiensa) jäykkyyteen. Georgialaiset yrittivät kuulemma olla joustavia ongelmien ratkaisussa. Neuvottelut katkesivat kun venäläiset (eli paikalliset juksupoikansa) ne katkaisivat. Taisivat tietää mitä seuraavaksi tapahtuu. Venäisiin versioihin tapahtumista en ole oppinut luottamaan. Tarinat ovat kauttaaltaa Mainilan laukausten kaltaisia satuja.
- 7.
- 8.
-
Miten on, jos Ahvenanmaa haluaa eroon Suomesta. Hyökkäämmekö varmistamaan asemamme Ahvenanmaalla?
- 9.
- 10.
-
Eikö venäjää ole syytä kannattaa, kun siellä on se kapitalismi?
- 11.
- 12.
- 13.
-
Länsi-Euroopan kommunistiset puolueet tuomitsivat Neuvostoliiton toiminnan. Suomessa suhtautuminen Prahan tapahtumiin jakoi kansandemokraattisen liikkeen kahtia Neuvostoliiton toiminnan tuominneeseen enemmistöön ja neuvostomieliseen oppositioon eli taistolaisiin, jotka eivät halunneet yhtyä tuomioon. Muut suomalaiset puolueet eivät tuominneet miehitystä.
”http://fi.wikipedia.org/wiki/Prahan_kevät”
”Minä tavallaan ymmärrän sen, että esimerkiksi suomalainen kommunisti kannattaa Neuvostoliittoa, koska se on hänen ideologinen kotimaansa. Sitä en ymmärrä, miksi Suomen kaltaisessa demokraattisessa länsimaassa elävän ihmisen pitäisi puolustella entisten KGB-miesten ohjaamaa, natsismiin vivahtavaan ääliönationalismiin taipuvaista Venäjää.”
Rähmällään olon perinne?
Jotkin muut sairaat taipumukset? - 14.
- 15.
-
”Venäjällä ei ole sananvapautta eikä paljon demokratiaakaan. Venäjällä on paljon pahoja ihmisiä, joiden mielestä Suomikin kuuluu Venäjälle. Miksi suomalainen kannattaisi sellaista maata?”
Suomalainen on suomalaiselle susi. Oman tuhon uhalla halutaan kostaa tämän maan pettäneille eliiteille. Räjäytetään saatana koko maailma, niin loppuu kaikki kitinä.
- 16.
-
Saakasvili on vakuuttava psykopaatti, melkein tekee mieli tukea georgiaa: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7551753.stm
Länsimaisen bbc:n kanta on kuitenkin, että saakasvili alkoi pommittaa ns. stalinin uruilla siviilejä vastalauseeksi venäjän joukkojen liikehdintää vastaan:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7546639.stm - 17.
-
”Rähmällään olon perinne?
Jotkin muut sairaat taipumukset?”Vanha koira ei opi uusia temppuja. Neuvostoliitto kestää ikuisesti.
- 18.
-
NATO:llahan on tunnetusti nuo kolme ”hangaround” jasenta. Eli ”NATO PROSPECT ALLIANCE HANGAROUNDS” (NPAH).
Lyhyt analyysi niista.
Ensimmainen niista: Taiwan. Joidenkin asiantuntijoiden mukaanhan Taiwanin kannattaisi nyt hieman pikaisemmin kirjailla sita NATO-hakemukstaan. Siella on sellainen tilalanne etta NATO:jasenyys olisi eraanlainen moderni tapa tukea kansainvalisia kriiseja, ja Taiwanilla on siihen mielestaan valmius. Taiwan on myos ilmaissut jamakkaan valmiutensa tukemaan Turkkia henkisesti, jos siella jotain sattuisi, jos vaikka kurdit ryhtyisivat taas pommittamaan turkkilaisia.Toinen, eli Kurillien itsenainen saarivaltio, on geomanttisen sijaintinsa (feng shui) perusteella varsin erikoisessa kohdassa, ja voi joidenkin geomanttisten asiantuntijoiden mukaan, pohjoisen sijaintinsa vuoksi, paasta ”Pohjois” Atlantin joukkoon. Myos Kurillien rauhanturvaajia voisi hyodyntaa pohjoisilla kriisialueilla, heilla on tamankaltaisiin operaatioihin kokemusta.
Kolmas ehdokas, eli Yemen, on siita merkittava, etta vaikka Saudi-Arabia on kuitenkin lansiliittolainen muslimioligarkkeja ja muita kaikenlaisia Mekkoja vastaan, niin jos se paljon ennustettu vallankappaus siella tapahtuisi niin Yemen olisi strategisessa feng-shui positiossa maailmankartalla. Yemenin salmelta voisi nimittain hallita niita somalalilaisia piraatteja, ettei paase Atlantien merille, etenkaan Pohjois-Atlantin. Eli estettaisiin ne jo siella omilla merillaan.
- 19.
- 20.
-
Olisi oikein mukava tietää, onko Baku-Tbilisi-Ceyhan -öljyputkella joku rooli tässä konfliktissa. Venäjä on alusta alkaen ollut varsin kiukkuinen kyseisen röörin rakentamisesta.
Ceyhanista useammat putket livahtavat meren pohjaan ja nousevat ylös Israelissa. Putkissa kulkee sekä öljy, että juomavesi. Jotkut vainoharhaisimmista säksättävät, että Israelin edellinen hyökkäys Libanoniin olisi johtunut rantaviivan hamuamisesta, jottei putkista olisi tarvinnut tehdä niin pitkiä; mene ja tiedä. Israelilaiset kuulemma vain odottivat sopivaa ajankohtaa hyökkäykselle.
Maissa Israel lorauttaa öljyn tankkiautoihinsa, kurvaa ne Eilatiin ja seilaa öljyn Aasian markkinoille. Tästä Venäjä ei innostunut ja sijoittikin Syyriaan viimeisimpiä ilmantorjuntajärjestelmiään, venäläisillä miehistöillä.
Kun Turkki joskus joutuu muslimi-fundamentalistien johtamaksi, alkaa tunteet kuumeta Välimerellä ja kuten Juice lauloi: ”Ilotulitus alkaa verraton ja siitä nauttii jokainen kansa”.
Ehkei näin ole mutta mikään ei ole mahdotonta kun öljystä puhutaan. ;-)
- 21.
-
Todellista stalingradia joo georgialaiset heitettii kaupungista ulos päivässä -.-
Kyllähän se Venäjä on tässä provonnut pirusti. Mutta Georgialaiset tekivät kyllä virheen kun aloittivat ossetiian hyökkäyksen. Tosin lähellä oli hehän saivat pääkaupunkin osseeteilta melkein päivässä. Luottivat varmasti lännen tukeen ja siihe, että Venäjä ei regoi. Toisin kävi ja nyt ollaan tässä. Georgialaiset ovat juosseet ossetiasta ja ryhmittäytyvät gorkii pelkäämään pahinta. Siis sitä, että Venäjä ei tyydy pelkästään palauttamaan tilannetta ennelleen vaan päättää tehdä kosovot.
- 22.
-
Oheisen linkin kartasta saa hyvän käsityksen Kaukasuksen kansojen hurjasta lukumäärästä.
http://www.hunmagyar.org/turan/caucasus/index.html
Mistä nuo kreikkalaiset (45) ovat tuonne eksyneet?
- 23.
-
Byzantin keisarikunnan (itä-rooma) jäljeltä mitä luultavammin.
- 24.
-
Kiitos, Panu! Kirjoituksessasi oli monta kohtaa, joissa sanoit ääneen sen mikä monesti jää sanomatta ja mikä tuntuu kuitenkin ilmeiseltä. Venäläisiä vaivaa todellakin kansana suurvaltanarsismi, vaikka tätä ei saakaan yleistää koskemaan kaikkia venäläisiä yksilöinä. Minulla on unelma, että jonakin päivänä meillä olisi idässä naapurikansa, joka viljelisi omaa (upeaa) maataan ja kulttuuriaan alistamatta vähemmistökansojaan ja uhkailematta naapurimaitaan. Tämä vaatisi sen tunnustumista, että Venäjä on valtio muiden joukossa, että venäjä on kieli muiden joukossa ja että venäläiset eivät ole naapureihinsa tai Venäjän vähemmistökansoihin verrattuna parempia tai jotenkin luonnostaan oikeutetumpia suurvalta-asemaan. Tätä odotellessa meidän muiden on syytä miettiä keskenämme strategia, jolla minimoidaan riski joutua alistetuksi. Riskiä ei minimoi se, jos turhaan ärsytetään naapuria. Mutta sitä ei myöskään minimoi se, jos kaveri (tässä tapauksessa Georgia) jätetään; jos niin tehdään, on Venäjän helppo toimia hajoita ja hallitse -periaatteella. Niin että minunkin mielestäni me olemme nyt kaikki jämäkästi georgialaisia, ja uskon että moni venäläinenkin on samaa mieltä.
(Kun ottaa näin voimmakkaasti kantaa toisten asioihin, on tavallaan oikeutettua kysyä, miltä maailma näyttäisi jos katsoisi ikkkunan asemesta peiliin. Ajattelen niin, että taipumus ”suurvaltanarsismiin” on muillakin kansoilla, myös meillä suomalaisilla, mutta että meillä pienessä maassa tuon taipumuksen toteuttamiseen ei ole niin paljon mahdollisuuksia, onneksi. On siis oikein todeta, että Venäjä on paljon imperialistisempi maa ja kansa kuin Suomi, ja että sellainen imperialismi ei ole hyväksyttävää. Mutta jos Suomi olisi yhtä iso maa kuin Venäjä, en ole lainkaan varma olisimmeko parempia; riittää kun ajattelee, millä tavalla monet suomalaiset suhtautuvat saamelaisten oikeuksiin alkuperäiskansana tai Ahvenanmaan itsehallintoon. Yhteenvetoni on, että Venäjän imperialismia on päättäväisesti vastustettava, ja että tämä on loppujen lopuksi myös venäläisten edun mukaista. )
- 25.
-
”Kiitos, Panu! Kirjoituksessasi oli monta kohtaa, joissa sanoit ääneen sen mikä monesti jää sanomatta ja mikä tuntuu kuitenkin ilmeiseltä. Venäläisiä vaivaa todellakin kansana suurvaltanarsismi, vaikka tätä ei saakaan yleistää koskemaan kaikkia venäläisiä yksilöinä. Minulla on unelma, että jonakin päivänä meillä olisi idässä naapurikansa, joka viljelisi omaa (upeaa) maataan ja kulttuuriaan alistamatta vähemmistökansojaan ja uhkailematta naapurimaitaan. Tämä vaatisi sen tunnustumista, että Venäjä on valtio muiden joukossa, että venäjä on kieli muiden joukossa ja että venäläiset eivät ole naapureihinsa tai Venäjän vähemmistökansoihin verrattuna parempia tai jotenkin luonnostaan oikeutetumpia suurvalta-asemaan.”
Tuollainen inhottava suurvalta-ajattelu on tietyssä mielessä ollut Venäjän olemassaolon perusta. Mauno Koivisto tiivisti asian ytimen kutsuessaan ”suuruutta” Venäjän kansalliseksi ideaksi. Venäjän ydinalueet sijaitsevat laajalla Itä-Euroopan tasangolla vailla luonnollisia rajoja. Vain 800 km Moskovasta itään on Tatarstanin pääkaupunki Kazan. On siis unelmointia kuvitella, että Venäjä voisi jonain päivänä alkaa olla ihmisiksi, kuten muut entiset Euroopan imperialistiset suurvallat ovat tehneet: niiden siirtomaat ovat merten takana.
”Tätä odotellessa meidän muiden on syytä miettiä keskenämme strategia, jolla minimoidaan riski joutua alistetuksi. Riskiä ei minimoi se, jos turhaan ärsytetään naapuria. Mutta sitä ei myöskään minimoi se, jos kaveri (tässä tapauksessa Georgia) jätetään; jos niin tehdään, on Venäjän helppo toimia hajoita ja hallitse -periaatteella. Niin että minunkin mielestäni me olemme nyt kaikki jämäkästi georgialaisia, ja uskon että moni venäläinenkin on samaa mieltä.”
Minunkin käsittääkseni Georgian kriisin tausta on suunnilleen se mitä Panu esittää. Georgiassa käytiin 1990-luvun alussa sisällissota, jossa osapuolina olivat Abhaasia ja Etelä-Ossetia vastaan Georgian hallitus. Venäläiset rauhanturvaajat eivät tosin ole Georgiassa täysin illegaalisti vaan ne ovat kai näillä separatistialueella toissapäivään asti voimassa olleen Georgian sisällissodan tulitauko/rauhansopimuksen nojalla.
”(Kun ottaa näin voimmakkaasti kantaa toisten asioihin, on tavallaan oikeutettua kysyä, miltä maailma näyttäisi jos katsoisi ikkkunan asemesta peiliin. Ajattelen niin, että taipumus ”suurvaltanarsismiin” on muillakin kansoilla, myös meillä suomalaisilla, mutta että meillä pienessä maassa tuon taipumuksen toteuttamiseen ei ole niin paljon mahdollisuuksia, onneksi. On siis oikein todeta, että Venäjä on paljon imperialistisempi maa ja kansa kuin Suomi, ja että sellainen imperialismi ei ole hyväksyttävää. Mutta jos Suomi olisi yhtä iso maa kuin Venäjä, en ole lainkaan varma olisimmeko parempia; riittää kun ajattelee, millä tavalla monet suomalaiset suhtautuvat saamelaisten oikeuksiin alkuperäiskansana tai Ahvenanmaan itsehallintoon. Yhteenvetoni on, että Venäjän imperialismia on päättäväisesti vastustettava, ja että tämä on loppujen lopuksi myös venäläisten edun mukaista. )”
Venäjä ei toki ole suurvaltanarsismissaan millään tavoin ainutlaatuinen mutta sen kannalta on ongelmallista, että se ei voi noin vain ryhtyä sellaiseksi etnisesti selkeärajaiseksi kansallisvaltioksi kuin Suomi (Stalininkaan keinoilla ei moiseen kyetty). Sillä ei tietenkään ole siihen varmaan erityisempää haluakaan. Tarjoaahan oman valtakunnan suuruus ja mahtavuus varmaan monelle venäläiselle kotimaan kurjuuksien keskellä jonkinlaista lohduketta. Meidän ulkopuolisten näkökulmasta moinen valtioideologia on tietenkin vastenmielistä ja ajoittain vaarallista paskaa.
- 26.
-
Täydellinen offtopic-kysymys Panulle, aiheesta kielitiede.
Onko missään kielessä jotain sellaista kirjaimeen (konsonanttiin) lisättävää koukeroa, joka kertoo kyseessä olevan kaksoiskonsonantti? Siis että kaksoiskonsonantin voisi merkitä yhdellä merkillä + koukerolla? Onko edes jotain merkkiä, joka ilmoittaa, että konsonantti painotetaan vahvemmin, vähän kaksoiskonsonantin tapaan?
Ihan uteliaisuudesta kyselen, tämä epätietoisuus on vaivannut jo jonkin aikaa.
- 27.
-
Ei ole Venäjä mikään pulmunen, mutta ei ole mitään varsinaista syytä ajatella, että georgialaiset olisivat jotenkin parempia, koska sattuvat puhumaan semi-ergatiivista kieltä. Abhaasian tilanteeseen perehtyneenä voin sanoa, että Georgiaa ovat viime aikoina hallinneet aggressiiviset ultranationalistit, ja Mikhail Saakashvili on käytännössä diktaattori eikä mikään kansanvallan rakentaja. Poliittiset vastustajat saavat vankeustuomioita ”maanpetoksesta” aivan rutiininomaisesti, ja mies vaikuttaa juuri sellaiselta KGB-rosmolta jollaiseksi kuvailet venäläisiä.
Lukekaapa esim. tämä professori George Hewittin artikkeli:
http://www.abkhaz.org/index.php?option=com_content&task=view&id=149&Itemid=37
Hewitt on kaukasialaisten kielten professori, ja hänet henkilökohtaisesti tavanneena tiedän, että hänen vaimonsa on georgialainen ja he ovat puhuneet ainakin parikymmentä vuotta georgiaa kotikielenään. Silti miehen täysi sympatia on abhaasien puolella, ja varmasti myös osseettien. Georgialaiset nationalistit ovat nähkääs pelottavaa porukkaa.
- 28.
-
@26,
tämä olisi sinne päin: http://en.wikipedia.org/wiki/Shadda
Tosin arabit eivät enimmäkseen käytä näitä diakriittisia merkkejä. - 29.
-
BBC ja länsimaiset tiedotusvälineet ovat perinteisesti uutisoineet Kaukasiasta ja muualtakin Venäjän tiedotuksen pohjalta. Näin siksi, että Venäjän kanssa ollaan liittolaisia. Nyt hallitukset ovat hiljaa ja antavat median jauhaa tietoja lähinnä' venäläisiltä, koska Georgiasta ei piitata. Media useinkin julkaisee muutenkin konfliktialueilta tietoja, tulevat ne mistä hyvänsä. Oikeaa tietoa kun ei ole.
Johtajien mielestä on hyvä, että georgialaisissa nähdään vikaa, koska hyväuskoiset ihmiset haluaisivayt muutoin, että Georgiaa autetaan.
- 30.
-
”Länsimaisen bbc:n kanta on kuitenkin, että saakasvili alkoi pommittaa ns. stalinin uruilla siviilejä vastalauseeksi venäjän joukkojen liikehdintää vastaan:”
BBC:llä on venäjää osaavia, mutta ei ilmeisestikään georgiaa osaavia journalisteja. RFERL, joka osaa myös georgiaa, antaa tapahtumista toisenlaisen kuvan.
10.8.2008 klo 13.04, PanuHöglund
BBC edustaa selkeästi puolueetonta länsimaista mediaa. Amerikkalaisten Radio Free Europe/ Radio Liberty on puhdas propaganda-ase kaikkea amerikkalaisia intressipiirejä ja etuja hiukankin horjuttavaa vastaan. -Joten uskon uutisoinnissa paljon enemmän britti-imppeuriumin välinettä.
Kieliosaamista löytyy BBC:ltä ihan kaikkeen lähtöön. Toki RFERL:lläkin on kieliosaajia, mutta ovat useimmissa tapauksissa kyseisen maan poliittisia arvostelijoita/ toisinajattelijoita, joten…
- 31.
- 32.
-
Sellainen juttu vielä, että Serbian pilkkominen oli Venäjälle arvovaltatappio - onhan Serbia jonkinlainen Venäjän perinteinen suojattivaltio. Kosovo oli takuulla yksi Venäjän reaktion taustatekijöistä Georgian öljyputken ohella (Georgian kautta kulkee vaihtoehtoinen öljyreitti Kaspianmereltä maailmanmarkkinoille.) Kosovon takia länsimaiden ja erityisesti EU:n vetoomukset valtioiden rajojen koskemattomuuden puolesta otetaan huomattavasti vähemmän vakavasti kuin muutoin.
- 33.
- 34.
-
Jep. Eipä ole Venäjältä itseltään löytynyt ymmärrystä separatisteille, kun se on koskenut omaa aluetta (muistaako kukaan Tsetsenian?).
- Syltty
- 35.
-
Nytkin taitavat ”separatistit” olla satuolentoja ja osa Venäjän satuja Kaukasuksen tapahtumista, joita koko maailma nöyrästi toistaa
- 36.
- 37.
-
Niillä kaikilla valtioilla, joilla on viellä huomattavia luononvaroja,niin nehän voisi tiimittaa USAlle ilmaiseksi. Suomella jolla ei ole oikeen muuta, kuin nämä loistoristeiliät. Annamme yhden aluksen vuodessa jenkeille ja tivokaamme sitten, että tämä suurvalta on tyytyväinen, joka antaa täydellisen turvatakuun roistovaltioita vastaan.
- 38.
-
Voisimme kyllä saada ihan riittävät turvatakuut liittymällä NATO:oon, ei siinä mitään erityisiä lahjuksia Washingtoniin tarvita. NATO:on kun yleisesti ottaen otetaan jäseneksi sellaiset maat jotka käyttäytyvät tolkusti ja joissa vallitsee vakaa demokratia.
- 39.
-
Sunnuntain Hesarissa oli törkeästi taitettu kuollut ja häntä sureva omainen( 2 miestä ) isolla kuvalla oikealle ja vasemmalla oli tuotemainos: osta halvalla voiteita. Minusta lehtien tulisi kunnioittaa viattomia siviilivainajia eikä laittaa tällaisia rinnastuksia, kun kerran halutaan levittää lähikuvia kuolemisesta ja surusta. Omainen oli lähes järkensä menettänyt surusta, mikä näkyi TV uutisissa, koska kuva oli still kuva videosta.
- 40.
-
Nyt Panu haluat käsittää tahallasi väärin kysymykseni Ahvenanmaasta. Ei se Venäjään halua liittyä, mutta Ruotsiin sillä kai lienee ilmeinen halu. Mikä on vastauksesi tässä tapauksessa?
Eerosi - 41.
-
27: Mielestäni georgialaisilla on lähihistoriansa vuosi oikeus ja velvollisuus olla niin nationalistisia kuin tykkäävät, varsinkin jos joku venäläisimperialismimielinen vetää siitä hernettä nenäänsä (kunhan nyt polttouuneja eivät laita käryämään). Oli meillä Suomessakin lapuanliikettä, aakooässää ja iikooällää, jotka täyttivät historiallisen tehtävänsä ja katosivat takavasemmalle, kun aika oli ajanut niistä ohi, ja Suomi oli muuttumassa hyvinvointivaltioksi. Ždanov ehkä vähän aikaisti kehitystä, mutta tuskinpa vaikka 60-luvulle tultaessa niillä liikkeillä olisi mitään kannatusta ollut muutenkaan.
- 42.
- 43.
- 44.
-
Ainoa pelastus Saakasvilille on järjestää uudelleen Land-Roverinsa. Mutta tällä kertaa lastiksi rakennustarpeet, työvälineet ja rakentajat. Kaikki mitä on tullut tuhotuksi tulee rakentaa kivikiveltä uusiksi.Ne jotka ovat kuolleet, puhaltakoon hän hengen heille takaisin, jos ei tähän ole kykenevä, niin odottakoon mahdollisimman kovaa rangaistusta.
- 45.
- 46.
-
On näköjään Tehtaankadulta palkkansa saava väki löytänyt tännekin :-) Hyvä kirjoitus, Panu!
- 47.
-
Venäläiset ovat tulleet Suomeen ostamaan maata ja tontteja. Kohta heitä on jo niin paljon, että jos jossakin vaiheessa syntyy heidän ja suomalaisten kanssa riitoja tulevatko tankit myös tänne suojelemaan kansalaisiaan.
- 48.
-
Muistanko oikein Panu, että olet itse aseistakieltytyjä eli reservin sivari? Ei millään pahalla, mutta miksi ihmeessä?
- 49.
-
Annetaan georgialle mikä georgialle kuuluu - eli lyijyä ja lujjaa….
Ja Ah, ihanaa on, että elämme veljiemme venäjläisten kanssa ihihanaa ja rauhallista yhteiseloa. Rikas veli venäjläinen tuo iihanaa vaurautta ja varallisuutta näille köyhille raukoille rajoille…. Ei ole huolta huomisesta, eikämtarvitse kumarrella ja pyllistellä milloin millekin suunnalle - ei varsinkaan Njatolle…
Eli ei ku höyrypannulle poijaat….
- 50.
- 51.
-
Eiks Suomi vois liittyä osaksi Norjaa tai Ruotsia…? Valtioliitto, niin päästäis yhdestä rumasta presidentistä eroon.
- 52.
-
Minusta pressa teki kyseenalaisen teon laittamalla kukat vain punaisten muistomerkille eikä myös valkoisten.
Jos punaiset olisivat voittaneet, me oltais nyt sosialistinen valtio ja todennäköisesti osa jotakin muuta itäistä maata eikä elettäisi enää demokraattisessa valtiossa.
He itse nimittivät sotaansa vallankumoukseksi.
- 53.
-
Ei kyllä Georgialaisilla ole samanlaista puolustustahtoa kun suomalaisilla. Melkeinpä luokausta verrata talvisotaan. Georgialainen armeija hylkäsi Gorin kaupunkin kun kuuli, että venäläiset on tulossa ja aloitti kaaos maisen perääntymisi laukaustakan ampumatta. Näin sanoo länsi mediat.
- 54.
-
52: ”Valtioliitto, niin päästäis yhdestä rumasta presidentistä eroon.” Päättävissä asemissa olevilla ulkonäkö on kyllä ehdottomasti tärkeintä. Äänestätkö missejä?
53: ”Georgialainen armeija hylkäsi Gorin kaupunkin kun kuuli, että venäläiset on tulossa ja aloitti kaaos maisen perääntymisi laukaustakan ampumatta. Näin sanoo länsi mediat.” Ja suomalaiset puolustivat Viipuria viimeiseen asti…
- 55.
-
PELKO ja KYVYTTÖMYYS ovat ne Natoon hinkuvien todelliset argumentit.
Sitten meillä on joku joka hoitaa ja puolustaa asioitamme.
- 56.
-
Suomi-Georgia seura järjestää hiljaisen mielenosoituksen klo 18 Venäjän suurlähetystön edessä (Tehtaankatu 1)
Sinne!
- 57.
-
Venäjä on ilmoittanut lopettavansa sotatoimet. Saivat oman osuutensa tehtyä. Saa nähdä kauan Misha vielä istuu pallillaan tämän jälkeen. Olisi kyllä kannattanut miettiä ennen kuin alkaa isompiensa kanssa tappeleen. Näin se on aina ollut ja luultavasti tulee aina olemaan. Ei siinä mitkään ideologiat auta. Jos ei pärjää niin ei auta valittaa :(.
- 58.
-
Kiitos Panu tästä tekstistäsi.
- 59.
-
Hyvä että puhutaan myös mafiapäällikkö Kokoitysta.Youtubessa voi katsella ja kuunnella hänen esiintymistään, ja jos Saakasvili aiheuttaa joksus myötähäpeää, Kokoity on sentään aivan eri planeetalta. Haluaisin myös muistuttaa Novaja Gazetan nettisivuista. Jos haluaa asiantuntevaa, älykästä ja kriittistä venäläisälymystön näkökulmaa ja tietoa paikan päältä, parempaa viestintä ei ole helppo löytää. Siellä suhtaudutaan Kokoityn ja sittemmin Putinin toitottamiin Tshinvalin 1600 siviiliuhriin hyvin epäuskoisesti. Painisankari Kokoity pakeni muuten heti taisteluiden alettua Tshinvalista.
- 60.
- 61.
-
SKP on kommunistipuolue.
- 62.
- 63.
-
Radiosta tuli Suomessa asuvan osseetin haastattelu ja hän oli kyllä vilpittömästi sitä mieltä, että gruusialaiset eivät ole koskaaan kysyneet osseeteilta mitään ja itsenäistymisen jälkeen alkoivat pakkogruusialaistaa Etelä-Ossetiaa, missä sitten rähinä alkoikin. Mitä pienemmät kansallisvaltiot, sitä rauhallismpaa, sanon ma.
- 64.
- 65.
-
Georgialaiset pakkogeorgialaistivat 1990-luvulla, mutta nykyään GRAD-patterit ampuvat Tshinvaliin vain karamelleja ja söpöjä koiranpentuja. Entäs sitten kun Georgiassa nousee valtaan taas seuraava höyrypäinen nationalisti? Jos luottamus meni 1990-luvulla ja sen jälkeen keskustelua emämaan kanssa on käyty lähinnä kranaateilla, mikä on osseettien halukkuus tehdä ”jonkinlainen kompromissiratkaisu” ja alistua jälleen Tbilisin komentoon.
www.ossetians.com puhuu jo kolmennesta osseettien kansanmurhasta. Ensimmäisen georgialaiset tekivät 1920-luvulla, toisen 1990-luvun alussa ja kolmannen viime perjantain vastaisena yönä.
- 66.
- 67.
-
Itse nyt ainakin halusin vaan tuoda tuota osseettien juttua esille, mutta näemmä heikäläisisitä ei niin väliä, koska menevät valitsemaan Väärin Venäjän ja Georgian välillä?
- 68.
-
Osseettien kansa kuuluu varmaan niihin väliinputoajiin, joita maailman tuhansista kansoista suurin osa on (saamelaiset, hantit, waraot, yanomamit jne.) Sillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä sen kanssa, että ns.Etelä-Ossetian hallitus Eduard Kokoityn johdolla pyörittää mafiabisnestä ja harjoittaa sotilaallista provokaatiota Venäjän suojeluksessa.
- 69.
- 70.
-
Onneksi Vihreä Puolue on asettunut kriittisesti ihmisoikeuksiltaan poljettujen kgb-miesten ja heidän nukkehallitsijoidensa puolelle!
tapiolaakso.blogspot.com
Saakashvilin syy, Bushin syy, mutta Putinia ei jostain syystä vaivauduta edes mainitsemaan. Ei omena kauas puusta putoa. Ja on se hirveätä kun Kiinassakin ollaan siirrytty enempi markkinatalouden suuntaan eikä pysytty niissä vanhoissa hyvissä ajoissa vaikka Mao oli niin ihq!
- 71.
-
Onko todisteita, että Gamsahurdia olisi pakkogeorgialaistanut yhtään mitä'än? Ennättikö hän tehdä ylipäänsä mitään, kun melkein heti Venäjä laittoi Shevardnatsin valtaan? Mielestäni homma meni juuri samalla lailla, eli Venäjä horjutti tilennetta Ossetiassa ja syötti rajan takaa rähinäjoukkoja ja terroristeja (eräs palkkasotilaista oli hra Shamil Basajev). Sitten tilannetta mentiin ”rauhoittamaan” ja samalla länsimaistenkin uutistoimistojen mukaan syrjäytettiin ”vanhoillinen diktaattori Gamsahurdia” edistyksellisen opiskelijanuorison ym. voimin. Tarkkailijat totesivat opiskelijat Omon-joukoiksi ja panssarivaunuiksi…
Shevardnatsen fasistinen hallinto olisi saattanutkin tehdä jotain, mutta hän ei enää hallinnut Ossetiassa, joka oli jo Venäjällä. ”Sisällissodassa” saattoi taistella jokin osseeteista Venäjän puolella, mutta itse otaksun, että kyse oli edelleenkin Venäjän armeijasta ja sen ”vapaaehtoisista”. Shevardnaze pyysi jatkuvasti Venäjältä lisää joukkoja.
Shevardnazen aikana Venäjä ytyhjensi myös Abhasian georgialaisista ja asutti tilalle kasakoita ja venäläisiä upseereita ym. Tästä ei edes Sheva tykännyt.
- 72.
-
Venäjän asevoimien varakomentaja sanoi Puolan asettaneen itsensä suoraan hyökkäykselle alttiiksi solmimalla ohjuskilpisopimuksen Yhdysvaltojen kanssa. Toivottavasti hän tarkoitti tuolla hypoteettista sotatilannetta Venäjä vs. NATO. Toivon, ettei Venäjän johto ole niin vialla päästään, että aikoo aloittaa maailmansodan.
- 73.
- 74.
-
Putin on palauttamassa Neuvostoliittoa. Kreml on ottanut median täysin valvontaansa lukuun ottamatta joitain vähälevikkisiä vaihtoehtoläystäkkeitä. Sähköisen median puolella ei muita kriittisiä pelureita taida olla kuin Ekho Moskovy, joka on ilmeisesti jonkinlainen radio Jerevanin manttelinperijä. Internetin valvontaa kiristetään. Öljy- ja kaasualaa on otettu valtion haltuun, mikä kieltämättä on jossain määrin kansallisen edun mukaista, joskin siinä määrin ja niin ennustamattomalla tavalla, että länsimaiset yhtiöt, joilla on tarvittava teknologia tuotannon laajentamiseen ja ylläpitämiseen, on peloteltu pois. Koneenrakennuksesta alkaen suurteollisuutta on pyritty konsolidoimaan valtiojohtoisiksi korporaatioiksi. Huipputekniikan vienti on vaivaiset puoli prosenttia Venäjän viennistä. Venäjän tiedeakatemian jäsen valitteli, että valtion viiden miljardin dollarin panostus nanotekniikan rahoitukseen on johtanut laihoihin tuloksiin.
Korkea öljyn hinta saa Venäjän valtion kassan pursuamaan rahaa, mikä paisuttaa ruplan kurssia ja hankaloittaa muiden vientialojen kilpailukykyä. Raskas byrokratia, oikeusjärjestelmän puutteet, täysin kehittymättömät immateriaalioikeudet ja ulkomaalaisia vakoojia paranoidisti pelkäävä johto varmistavat, että venäläinen liiketoimintaympäristö on täysin kyvytön tuottamaan Googlen tai lukemattomien muiden amerikkalaisten huipputeknologia-alalla toimiven autotallifirmojen kaltaisten yritysten kasvun maailmanluokan toimijoiksi. Korkeaan öljyn hintaan perustuva talouskasvu on kestämättömällä pohjalla, koska maailma ei katsele loputtomiin nykyisenlaisia energian hintoja. Siirtyminen vaihtoehtoihin on pitkällä aikavälillä varmaa. Akkutekniikka kehittyy ja halpenee. Sähköntuottajat eivät huippukallista kaasua pitkällä aikavälillä siedä varsinkaan, jos sitä toimittaa imperialistinen valtio, joka ei epäröi käyttää sitä poliittisena aseena.
Venäjällä on edessään keskusvallan uusi huipentuminen, minkä jälkeen se jää auttamatta kelkasta ja romahtaa taas, koska sen talous ei kestä imperialismia ja eristyksiin jäämistä. Kaikein lisäksi Venäjän väkiluku on syöksykierteessä. Venäjällä tulee olemaan suuria vaikeuksia pitää valtava Siperia asuttuna. Väestön vanheneminen ja nuorten ihmisten väheneminen luovat pulaa inhimillisestä pääomasta.
Keskipitkällä ja lyhyellä aikavälillä Venäjä kykenee kuitenkin aiheuttamaan suurta haittaa lähialueillaan.
- 75.
-
Miten Georgia voi aloittaa sodan ampumalla omaa aluettaan? Entäs jos Georgian tilalla olisi vaikka Espanja; espanjan armeija aloittaisi operaation baskiterroristeja vastaan, niin venäläiset rauhanturvaajat pommittaisivat Madridin lentokenttää ja vaikkapa Sevillaa siviiliuhrien estämiseksi ja tilanteen rauhoittamiseksi?
Ilta-sanomat muuten meni hieman pitkälle uutisoinnissaan toissa lauantaina; vajaa vuorokausi ammunnan alkamisesta tiedettiin jo yhden silminnäkijän lausunnon perusteella ( ! ) Tsinvalin tuhoutuneen täysin! Edes Hiroshimaa ei saatu alle vuorokaudessa tuhottua ”täysin ”.
Toivottavasti virolaiset eivät enää yritä siirtää patsaita, voi tulla softan lisäksi hardwarea rajan takaa.
Ihanaa, kun venäläiset puolustavat pieniä kansoja isompien öykkäröintiä vastaan, Baltiasta Tsetseniaan, kyllähän osseetit ja abhaasitkin pian ymmärtävät, että Isonveljen suojeluksessa on paljon turvallisempaa kuin itsenäisenä yksin pahassa maailmassa, ja liittyvät vapaaehtoisesti Venäjään.
Venäjä järjesti hienon ilotulituksen Prahan kevään 40-v. muistoksi. - 76.
-
Panu, tiivistä Georgian sodan asetelmat muutamalla lauseella. Kiitos.
- 77.
-
Tässä asiaa muustakin kuin Venäjän näkökulmasta eli kuten tämä kolumni, vaihtelua Suomen medioiden tarjontaan.
- 78.
-
Mitenkään Venäjää puolustelematta, amerikkalaisten propaganda Georgian konfliktiin liittyen on ollut uskomattoman naurettavaa seurata. ”Nations don't invade other nations”, no joopa joo. Fox-kanavalla on ollut hupaisia tilanteita, kun todellisuus ei seuraakaan käsikirjoitusta, ja studiossa ihmetellään:
http://www.youtube.com/watch?v=sbq4ECYLm6E
http://www.youtube.com/watch?v=H8XI2Chc6uQ - 79.
-
Mikä ihmeen propaganda? USA pikemminkin on uskomattomalla tavalla syyttänyt Georgiaa konfliktista, ainakin hieman. Sen mediat levittelevät N-liiton propagandaa. Etenkin demokraattiset NYT ja Washington Post. Kuitenkin kaikki tarkkailijat kertoivat hyökkäyksistä Ossetian puolelta ja rajusta tulituksesta sieltä. Georgian reaktio oli juuri oikeassa mittakaavassa siihen. Se ei edes yrittänyt koko maakunnan tyhjentämistä rikollisista.
Ihmetyttää muuten Suomen median haastattelut Ossetian puolelta. Lieneekö edes itse tehtyjä, kun alueelle ei kuulemma pääse. Joka tapauksessa kgb on laittanut sanat suuhun näille Georgiaa pelkääville (tietysti naisia on haastateltu). Alueella on äärettömän kova kuri, joten mieleen tulee lähinnä' Pohjois-Koreassa suoritetut hassunkuriset haastattelut.
Näin Suomessa levitellään mielikuvaa ”sisällissodasta” ja georgialaisten ”vaarallisuudesta”. Faktaa on kuitenkin se, että Georgia on laskenut tarkkailijat avoimesti alueelleen, mutta Venäjä on sulkenut Ossetian rajat. Sillä ei ole koskaan ollut mitään näyttöä Georgian tekemisistä. Pakenevat georgialaiset ovat kertoneet, että vallatuilla Ossetian alueilla murhataan järjestelmällisesti georgialaisia.
- 80.
-
”Mikä ihmeen propaganda?”
Etkö tosiaan näe mitään kummallista noissa videoissa tai McCainin lausunnossa? Riittäähän sitä propagandaa molempiin suuntiin. Mutta täällä USA:ssa näkee enemmän tätä laatua.
- 81.
-
Salainen agentti Alexander Stubb - aikamme sankari
http://pronssisoturi.blogspot.com
Suomen ulkosuhteiden kehittäminen ei kiinnosta Alexander Stubbia, joka seikkailee mieluummin Gruusian vuoristoissa nostamassa ETYJ:n profiilia ja edistämässä alkanutta presidentin kunigastietään.
Gruusiassa sodan jälkeen peräti kaksi kertaa käynyt Stubb on ilmeisesti unohtanut olevansa Suomen ulkoministeri.
Valtioneuvoston jäsenenä Stubbin pitäisi palvella Suomen kansaa kehittämällä ja ylläpitämällä suhteitamme muihin valtioihin. Näin suursodan kynnyksellä Venäjä on jo aloittanut maatamme vastaan talouspakotteet mm. puutullien muodossa. Se on taloudellista sodankäyntiä, joka on selvästi vastaus joihinkin Suomen aiempiin toimiin, kuten Karjalan palautushankkeisiin ja epäiltyyn Nato-lähentymiseen. Venäjällä muistetaan erittäin hyvin Riitta Uosukaisen toivomus Karjalan palauttamisesta tyhjänä. Asia on noussut uudelleen venäläisten mieliin Stubbin myötä.
Stubbin hektisissä meppipäiväkirjoissa ei ole sanaakaan Venäjästä. Se ei ole koskaan ollut hänen asialistallaan. Siksi Suomen suhteet Venäjään eivät kehity, vaan taantuvat. Se ei ole ihme, sillä ulkoministerimme seikkailee Kaukasian vuoristoissa kuin eräänlainen James Bond, aikamme sankari.
Stubbin seikkailuista ei puuttunut jännitystä, kun venäläinen kenraali otti Gruusian sodan raunioissa harhaileen Stubbin kiinni tv-kameroiden todistaessa tapahtumaa. Stubb asetti itsensä generalissimukseksi ja esitteli itsensä ”Sergei Lavrovin kollegana”, johon kenraali hymähti ”vai että kollega” ja kuulusteli Stubbin sukunimeä. ETYJ-mission pomo Terhi Hakala huusi kuuroksi luulemansa kenraalin korvaan kirjaimet ”STUBB”.
Lähikuvassa näkyi, miten kenraali kirjoitti venäjäksi muistivihkoonsa sanat ”ETYJ-missio”, ”Suomen ulkoministeri”, ”Hakala” ja ”Stub”. Mihinköhän tiedot päätyvät?
”Pakolaiset dumpataan tiplisiin”, huolestunut Stubb sanoi tv-kameralle poistuessaan paikalta. Muistan hänen kutsuneen Gruusian pääkaupunkia nimellä ”tiplisi” jo edellisen vierailunsa aikana.
Useampikin Venäjän venäläinen on jo ilmaissut minulle ihmetyksensä siitä, miksi Suomen ulkoministeri riehuu maailmalla Gruusian puolesta Venäjää vastaan. On turha selittää heille, ettei asia ihan niin ole. Kymmenien miljoonien tv-katsojien edessä Stubb on Gruusian sotarikollisten agentti. Stubb ei tiedä tätä itse - vielä.
Jokin aika sitten venäläinen toimittajaystäväni kirjoitti minulle hätääntyneen kysymyksen: ”Hei Johan! Onko Alexander Stubb ollut teillä kauan ministerin virassa? Miten hän suhtautuu Venäjään? Hän ei ilmeisesti tiedä Venäjästä mitään eikä osaa venäjän kieltä? Vai olenko erehtynyt? Hänhän on nyt rauhanturvaajana Gruusian ja Venäjän välillä.”
Venäläisen toimittajan pitäisi tietää, että yksikään suomalainen poliitikko ei tiedä Venäjästä mitään. He ovat sen suhteen tyhmempiä kuin venäläiset toimittajat pahimmissa painajaisissaankaan kuvittelevat.
Toimittajaystäväni kysymys oli paljastava sen suhteen, miten hätääntyneesti tavalliset venäläiset suhtautuvat Stubbiin. Venäjän ja Gruusian väliin on tullut suomalainen, joka yrittää kyykyttää kenraaleita. Venäjällä Suomi samaistetaan aiheettomasti ennen kaikkea Viroon, sen rasistiseen apartheid-politiikkaan ja erilaisiin Venäjä-vastaisiin aloitteisiin.
Mahtaako Stubb itse ymmärtää tilannetta? Mitä mieltä hän on siitä?
Ehkä Stubb on viemässä Suomea mukaan vaaralliseen Gruusia-Ukraina-Viro -akseliin. Viro on Gruusian sodan eräs arkkitehti. Mart Laar on presidentti Ilveksen Gruusia-neuvonantaja. Laar oli Saakashvilin seurassa sodan syttyessä. Äskettäin Pietarista karkotettiin virolainen vakooja, mikä ei kerro Venäjän ja Viron lähitulevaisuudesta hyvää.
- 82.
-
Kävin lukemassa tuota pronssisoturi -blogia ja mieleni alkoi heti tehdä käydä suihkussa. Tuleekohan Bäckmanista arabiaa opiskeltuaan myös islamistien puolestapuhua?
Pronssisoturista sen verran, että eivät virolaiset sitä patsasta olleet ”tuhoamassa” vaan siirtämässä sitä Tallinnan keskustasta kaupungin laidalla olevalle sotilashautausmaalle. Virolaiset kohtelevat neuvostoliittolaisten sotilaiden hautoja paljon arvokkaammin kuin venäläiset itse omien sotilaidensa hautoja. Investointisuojasta sen verran, että jos venäläiset alkavat heikentää sitä poliittisena painostuskeinona, ulkomaalaiset sijoittajat eivät ohita moista toimintaa pelkällä olankohautuksella. Seuraukset voivat olla Venäjän itsensä talouden kannalta erittäin vakavat. Joistakin Medvedjevin kommenteista voi päätellä hänen ymmärtäneen yskän.
Suursodalla pelottelusi on naurettavaa. En usko sekuntiakaan Venäjän johtajien ryhtyvän mieluummin ydinsodassa kuolleeksi kuin olemaan suurvallan puikoissa. Jos Georgia olisi otettu Naton jäseneksi, Venäjä ei olisi sinne hyökännyt. Venäjä ei myöskään tule hyökkäämään Viroon, koska niin hullu ei ole edes venäläinen nationalisti, että haluaa kuolla nälkään tai säteilysairauteen globaalin yhdintuhon jälkeisessä maailmassa.
- 83.
-
Virolaiset hävittivät Tallinnan vapauttajien muistomerkin - Pronssisoturi-patsas on vain osa sitä. Osia monumentista siirrettiin hautausmaalle, Pronssisoturi-patsas irrallaan ensin. Haudat häpäistiin ja vainajat pakotettiin dna-testeihin. Lopulta hautausmaalle siirrettiin vain osia muistomerkistä ja osa vainajista. Muistomerkistä puuttuvat esim. ikuinen tuli, alkuperäiset marmorilaatat, suuren isänmaallisen sodan pyöreä symboli jne. jne. Eli hautausmaalle siirretty muistomerkki ei ole alkuperäinen, vaan rikottu. Hautoja ei kohdeltu kovin arvokkaasti, kun Ansip haukkui vainajia juopoiksi varkaiksi tms.
- 84.
-
”Virolaiset hävittivät Tallinnan vapauttajien muistomerkin - Pronssisoturi-patsas on vain osa sitä. Osia monumentista siirrettiin hautausmaalle, Pronssisoturi-patsas irrallaan ensin.”
Tuo toiminta ei poikkea millään tavalla siitä, miten Venäjällä on siirrelty noita monumentteja tierakennushankkeiden tieltä.
”Haudat häpäistiin ja vainajat pakotettiin dna-testeihin.”
Mitä tarkoitat vainajien pakottamisella dna-testeihin?
”Lopulta hautausmaalle siirrettiin vain osia muistomerkistä ja osa vainajista. Muistomerkistä puuttuvat esim. ikuinen tuli, alkuperäiset marmorilaatat, suuren isänmaallisen sodan pyöreä symboli jne. jne. Eli hautausmaalle siirretty muistomerkki ei ole alkuperäinen, vaan rikottu. Hautoja ei kohdeltu kovin arvokkaasti, kun Ansip haukkui vainajia juopoiksi varkaiksi tms.”
Jos tuo Ansip on julkisesti todella sanonut noin, niin se on tietysti asiatonta, jopa siinä tapauksessa, että jotkut neuvostosotilaat olivat ryöstelleet Tallinnaa juovuksissa ”vapautettuaan” sen. Virolaisten omasta näkökulmastahan Natsi-Saksa oli samanlainen vieras miehittäjävalta kuin Neuvostoliittokin. Ne venäläiset - ja heitä on paljon - joille on täysin mahdotonta ymmärtää Neuvostoliittoon pakkoliitettyjen kansojen pitävän venäläisiä alistajakansana, voisivat miettiä sitä, että tilanne oli näiden kansojen kannalta jokseenkin sama kuin tilanne venäläisten itsensä kannalta, kun he olivat mongolien alamaisuudessa.
- 85.
-
”dna-teististä: vaikka vainajien henkilöys oli tiedossa, Viro nöyryytti omaisia dna-tutkimuksilla väittämällä vainajia tuntemattomiksi.”
Osa patsaan alla lepäävistä vainajista todellakin oli tuntemattomia. Vainajien listassa osasta ei ole muuta tietoa kuin sukunimi, vaikka useimmista onkin tiedossa koko nimi patronyymeineen, sotilasarvo ja yksikkö, jossa he palvelivat.
”Viroa ei koskaan pakkoliitetty N-liittoon.”
Tuollaista väitettä kuulee lähinnä vanhojen stalinistien suista, jollaisia valitettavasti venäläisten joukossa on nykyään melko paljon.
”Monet virolaiset tervehtivät venäläisiä oikeasti vapauttajina Pätsin diktatuurista. Vain fasistit puivat nyrkkiä. Lue Turtolan kirja.”
Varmaan jotkut pesunkestävät kommunistit niin tekivätkin. Sinä olet elävä todiste siitä, että tyrannian ihailijoita löytyy aina ja kaikkialta.
- 86.
-
Erittäin hyvä kirjoitus Panu. Selvensi pari asiaa minullekin. Minullakin kun sattuu olemaan muitakin tietolähteitä kuin tämä suomalainen media, niin ihmettelin aika tavalla tätä venäläiseltä propakandalta vaikuttavia kirjoituksia asiasta. Lehdissä oli loppujen lopuksi ”asia uutisointia” joka loppujen lopuksi oli enemmänkin probagandista fiktiota.
- 87.
-
Faktat eivät ole mikään mielipide kysymys arvoisa ”Totuus”. Nimimerkistä päätellen taidat itse olla sellainen Crakpot. :D
- 88.
-
Toivottavasti venäläiset eivät ole kehitelleet mitään ylläriä Suomen varalle. Se tästä vielä puuttuisi, ja toivottavasti jää puuttumaan.
- 89.
-
Georgialaiset yrittivät ehtiä tukkimaan Rokin tunnelin ennen kuin venäläiset tulevat siitä läpi:
http://www.michaeltotten.com/archives/2008/08/the-truth-about-1.php - 90.
-
”Venäjällä monumenteja ei siirrettä rakennushankkeiden tieltä herjaamalla vainajia juopoiksi sotarosvoiksi, herjaamalla sodan muistoa ja pahoinpitelemällä sankarivainajia puolustavia koululaisia.”
Niin, Venäjällä vaan rakennetaan moottoritie sotilashautausmaan päälle vainajia siirtämättä. Näin siis vuonna 2007 Moskovassa.
Kas kummaa, ei se Venäjän uusnatsististen Nasunuorten mieliä kuohuttanut. - 91.
Tämän jutun kommentointi on suljettu.
